سلام. با یک آموزش دیگه از مجموعه آموزش های دف در خدمت شما عزیزان هستیم. در جلسه های قبلی از آموزش دف شما یاد گرفتید که چطور ضربه تم و بک را اجرا کنید و تمام نکات مهمی که برای اجرای این دو ضربه باید رعایت کنید به شما گفته شد و حالا در این جلسه قرار هست که یک ضربه دیگر از دف را یاد بگیرید به اسم ضربه چپ. پس بریم تا با هم این ضربه جدید را یاد بگیریم.


مروری به گذشته و نحوه اجرای ضربه تم و بک

ضربه تم و بک از ضربات پایه ای ساز دف به حساب می آیند و جزء اولین ضربه هایی هستند که شما در آموزش دف یاد می گیرید. به عنوان یادآوری علامت ضربه تم علامت تم در دف و علامت ضربه بک علامت حرکت بک در دف می باشد که به ضربه بک ، ضربه کناره نیز می گویند. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده ویدئوی آموزشی ضربه تم و بک می توانید آموزش دف جلسه دوم را مشاهده کنید.

آموزش ضربه چپ در دف

تا الان ضرباتی که یاد گرفتید با دست راست اجرا می شدند اما این ضربه با دست چپ اجرا می شود ( البته این حالت برای افراد راست دست می باشد و می تواند برای افراد چپ دست معکوس شود).
علامت ضربه چپ علامت چپ در دف می باشد که در سیستم نت نویسی تک خطی که ما استفاده می کنیم بصورت واضح روی نت قرار می گیرد و بیانگر اجرای ضربه چپ می باشد.


آموزش ویدئویی ضربه چپ در دف نوازی

 

 

نکات مهم هنگام اجرای ضربه چپ دف

دقت کنید که ضربه چپ در دف نوازی جزء یکی از ضربات سخت این ساز می باشد و نیاز به تکرار و تمرین زیاد دارد. شاید در روزهای اول ، هنگام اجرا نتوانید صدای خوبی از ساز تولید کنید و یا در هنگام اجرای این ضربه ، ساز از دستتان در برود و ... . اصلا نگران نباشید چون همانطور که گفتیم اجرای درست این حرکت در روزهای ابتدایی کمی زمان بر است و نیاز به تکرار و تمرین دارد و بعد از چند روز تمرین ، رفته رفته به اجرای بهتر و مناسب تر از این حرکت می رسید، بنابراین اصلا نگران نباشید و فقط کمی صبر و حوصله به خرج دهید تا به نقطه مورد نظر برسید.

نکات مهم زیر را هنگام اجرای ضربه چپ در دف رعایت کنید تا از اشتباهات رایج هنرجویان بپرهیزید :

  • بهتر است در هنگام اجرای ضربه چپ، تمامی انگشتان به صفحه چسبیده باشد و هیچ فضای خالی بین انگشتان و صفحه دف قرار نگیرد. (این موضوع برای شروع پر اهمیت می باشد و زمانی که در نوازندگی مهارت پیدا کردید می توانید با حالت های دیگر نیز ضربه چپ قوی اجرا کنید).

ضربه چپ در دف نوازی

  • در هنگام اجرای این ضربه تا جایی که می توانید مچ دست را از صفحه ساز فاصله دهید و سپس ضربه بزنید تا صدای مناسب و قوی تری از ساز تولید شود.
  • بعد از اجرای این حرکت ، حتما سریعا انگشتان خود را از پوسته دف جدا کنید تا صدای دف گرفته و یا در اصطلاح خفه نشود.
  • در هنگام تمرین ضربه چپ دف ، یادتان باشد که ساز را با دست دیگرتان نگه نداشته باشید! فقط شست دست باید به ساز تکیه داده شود.

نحوه گرفتن دف در اجرای ضربه چپ

  • همانطور که در تصویر زیر می بینید انگشت شست باید بصورت خمیده و مانند یک انبر دف را بگیرد. از باز کردن انگشت شست خود داری کنید زیرا در درجه اول به صفحه پوست دف برخورد می کند و صدای ساز را خفه می کند و علاوه بر آن در حالت خمیده می توانید تسلط بالاتری روی نگه داشتن دف داشته باشید.

نمای دیگر از ضربه چپ دف

  • انگشت اشاره در هنگام اجرای این ضربه حکم نگه دارنده ساز را دارد و ضربه ای به ساز وارد نمی کند.

همانطور که در بالاتر گفته شد این ضربه جزء ضربات سخت در دف نوازی می باشد و باید برای اجرای درست این حرکت ، تمرین و تکرار روزانه داشته باشید. سعی کنید زمان های تمرینی خود را به قسمت های کوچکتری تبدیل کنید تا بازدهی بیشتری داشته باشید. برای مثال به جای 1 ساعت تمرین پشت سر هم ، آن را به دو زمان نیم ساعته تقسیم کنید مثلا نیم ساعت صبح و نیم ساعت بعد از ظهر.

امیدواریم که از این آموزش لذت برده باشید. می تونید نظرات و سوالات خودتون را در قسمت دیدگاه ها از ما بپرسید تا بهتون جواب بدیم. موفق باشید.