موسیقی همان طور که بر انسان تاثیر می گذارد بر روی حیوانات اهلی و وحشی هم تاثیر گذار می باشد. ما در ادامه، تاثیر موسیقی را بر روی چند حیوان مثل سگ، گربه، فیل و ... مورد بررسی قرار دادیم و آن ها را با شما در میان گذاشته ایم.

تاثیرات موسیقی بر روی سگ ها

گوش دادن سگ ها به موسیقی بر روی آن ها بسیار موثر است. "توسگانینی" موسیقی دان ایتالیایی گفته است تاثیر موسیقی در سگ ها بسیار شدید است و هنگام گوش دادن به موسیقی گوش های خود را تیز کرده و آماده برای پاسخ دادن می شوند.
آزمایش های متعددی که توسط پژوهشگران بر روی سگ ها انجام شده نشان داده ، سگ هایی که از ناحیه حساس بدن شکستگی داشتند و یا از ناراحتی های گوارشی درد می کشیدند، پس از سپری شدن 18 تا 20 دقیقه زمان از گوش دادن  به موسیقی 68 در صد دردآنها کاهش یافت
نکات مورد نیاز پخش موسیقی برای سگ:
•    حس شنوایی سگ ها چهار برابر قوی تر از حس شنوایی ما انسان ها است، بهتر است وقتی می خواهید برای سگتان موسیقی پخش کنید صدا را کم کنید.
•    سبک های مختلف را برای سگ تان بگذارید تا ببیند سگ شما از چه سبک موسیقی خوشش می آید و با آن آرام می شود.

تاثیرات موسیقی بر روی گربه

گربه ها برخی از سبک های موسیقی را دوست دارند و گفته می شود که بهترین سبک موسیقی برای گربه ها موسیقی کلاسیک است. اگر می خواهد با گربه تان موسیقی گوش بدهید صدای موسیقی را باید کم کنید زیرا گربه ها حس شنوایی حساس تری نسبت به انسان ها دارند و گوش دادن به موسیقی با صدای بلند برای گربه ها موجب استرس شان می شود و امکان دارد به جای اینکه در محل مورد نظر دستشویی کنند بر روی فرش در جای خوابشان و یا... دستشویی کنند، به این دلیل که اکثر گربه ها با تغییر محل دستشویی خود استرس شان را نشان می دهند
گربه ها برخی از سبک های موسیقی را دوست دارند و گفته می شود بهترین سبک موسیقی برای گربه ها موسیقی کلاسیک است.لازم به ذکر است که اگر می خواهید برای گربه تان موسیقی بزارید با صدای  بسیار کم موسیقی بزارید،چون گربه ها هم مثل سگ ها حس شنوایی حساسی دارند و موسیقی با صدای بلند باعث ایجاد استرس برای گربه ها می شود و امکان دارد به جای اینکه در مکان مورد نظر دستشویی کنند بر روی فرش در جای خوابشان یا.... دستشویی کند.گربه ها اکثرا با تغییر محل دستشویی خود استرس شان را نشان می دهند.

گربه و موسیقی

تاثیرات موسیقی بر روی گرگ

بر خلاف سگ ها که از موسیقی لذت می برند، گرگها از موسیقی فراری هستند. برای مثال بسیاری از اهالی روستاهای روسیه ،  برای بیرون کردن گله گرگ ها از حوالی روستا و منطقه مورد نظر، آلات مختلف موسیقی را به صدا در می آورند تا گرگ های آن منطقه دور شوند. بنابراین برخلاف بسیاری از حیوانات دیگر می توان گفت که گرگ ها پاسخ مثبتی به موسیقی نشان نمی دهند.
البته می توان گفت گرگ ها چون در مکانی آرام و ساکت زندگی می کنند نمی توانند سر و صدا را تحمل کنند و گرنه امکان دارد،گرگ ها هم موسیقی های ملایم و کلاسیک را دوست داشته باشند.

تاثیرات موسیقی بر روی فیل

فیل ها بسیار موسیقی را دوست دارند و از شنیدن موسیقی بسیار لذت می بردند.به همین دلیل است که در سیرکها وقتی موسیقی به صدا در می آید فیل ها نمایش شگفت انگیز خود را نشان می دهند و اگر موسیقی پخش نشود از دیدن این نمایش شگفت انگیز محروم می شویم. در آخر مقاله یک فیلم کوتاه از ارتباط فیل با موسیقی می گذاریم.

 

تاثیرات موسیقی بر روی دلفین

دلفین ها رابطه بسیار خوبی با موسیقی دارند و جذب فرکانس های بلند مانند سازهای فلوت، پیکولو و ریکوردر می شوند. صدای موسیقی دلفین ها را به شدت هیجان زده می کند شاید در فیلم ها و یا استخر های کیش مشاهده کرده باشید که آنها موسیقی را دوست دارند و باصدای آن نمایش های قشنگ و متفاوتی اجرا می کنند. دلفین ها هوش بسیار بالایی برخوردار هستند و رابطه صمیمانه تری با انسان ها دارند.

تاثیرات موسیقی بر روی اسب

اسب ها هنگام گوش دادن به موسیقی رفتار های مختلفی از خود نشان می دهند برای مثال اسبی که برایش موسیقی به سبک جاز و راک می گذارند رفتار های خشونت آمیز از خود نشان می دهند سم می کوبند و خرخر می کنند این نشان دهنده این است که موسیقی به سبک جاز و راک باعث ایجاد استرس در اسب می شود.اگر برای اسبها موسیقی به سبک کلاسیک و کانتری پخش شود تغییر آنچنانی در رفتارشان نمی بینید اما با ملایمت و آرامش بیشتری غذا می خوردند.

تاثیرات موسیقی بر روی گاو

موسیقی تاثیر بسیار زیادی بر روی گاوها دارد و باعث می شود که بازدهی بیشتری بر شیر دادن داشته باشند.در بسیاری از دامداری های پیشرفته برای گاوها موسیقی های ملایم و کلاسیک پخش می کنند تا بازدهی گاوها در شیر دادن بیشتر شود. موسیقی بر روی روحیات گاو تاثیر بسیار مثبتی می گذارد، نمونه ای از این تاثیر مثبت بازدهی بیشتر برای شیر دادن است.
در بسیاری از دامداری های پیشرفته موسیقی پخش می کنند به این دلیل که این امر باعث می شود گاوها شیر بیشتری تولید کنند. در دامداری های پیشرفته برای گاوها موسیقی های آرام بخش پخش می کنند وگاوها علاقه بسیار زیادی به ساز ساکسیفون دارند.

کلام آخر

در این مقاله خوانده ایم که موسیقی بر روی حیوانات نام برده شده چه تاثیراتی دارد، پس اگر در خانه حیوان خانگی دارید بدانید هر موسیقی و یا هر سبک موسیقی می تواند بر روی حیوانات شما تاثیر بگذارد یا باعث رفتار های پسند و یا ناپسند بشود.
خوش حال می شویم اگر شما هم تجربه ای در رابطه با این مقاله دارید در پایین این مقاله و در قسمت دیدگاه برایمان بگویید.